مطالب آموزشی

همه چیز درباره بیماری پاژه

بیماری پاژه
۵
(۱)

بیماری پاژه یا استئیت دفورمانس (Paget’s disease) که بعد از پوکی استخوان شایع ترین بیماری استخوانی در گروه بیماران مسن می باشد، این بیماری طی فرایندی باعث تغییر شکل استخوان شده و معمولا در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود. تشخیص بیماری پاژه که برخی از نواحی مانند ستون فقرات، پاها و جمجمه را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری پاژه چیست؟

بیماری پاژه که باعث تغییر کل استخوان می شود، یک بیماری مزمن استخوانی خوش‌خیم است. این بیماری باعث تخریب بیش از حد استخوان می شود. بدن در برابر این تخریب، تولید استخوان را افزایش می دهد، اما از آنجایی که این وضعیت نامنظم و بیش از حد است، بافت های استخوانی شکننده و ضعیف می شوند. بروز بیماری استئیت دفورمانس که عموماً در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود، تقریباً در مردان و زنان یکسان است.  این بیماری به کندی و بدون علامت پیشرفت می کند، در دو سوم بیماران به طور اتفاقی و با بررسی وجود سایر بیماری ها تشخیص داده می شود.

 

این بیماری چه نقاطی را درگیر می کند؟

بیماری پاژه معمولاً یک یا چند استخوان مانند لگن، جمجمه، ستون فقرات و پاها را درگیر می کند.و به استخوان های دیگر سرایت نمی کند، اما سایر استخوان های بدن نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. به ندرت مشاهده شده است.که این بیماری استخوان های کوچک دست و پا را نیز درگیر می کند.

 

به چه علت بیماری پاژه رخ می دهد؟

اگرچه علت بیماری پاژه به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود، که عوامل ژنتیکی در ایجاد این بیماری نقش دارند. زیرا ۴۰ درصد از بیماران سابقه خانوادگی بیماری تغییر شکل استخوان را دارند، اما نباید فراموش کرد که این بیماری می تواند.به دلیل عوامل محیطی و ویروس ها نیز رخ دهد.

 

علل ابتلا به بیماری تغییر شکل ستون فقرات

علل ابتلا به بیماری تغییر شکل ستون فقرات

بیماری پاژه چگونه خود را نشان می دهد؟

علائم این بیماری به استخوانی که تغییرات در آن رخ می دهد.و میزان پیشرفت آن ها بستگی دارد. درد استخوان اغلب به دلیل شکستگی های کوچک (آسیب کوچک استخوانی که معمولاً هیچ علامتی به جز درد ایجاد نمی کند) یا اضافه بار مفاصل و ساختارهای اطراف مفصلی رخ می دهد. علاوه بر این، گرم شدن بیش از حد ناحیه آسیب دیده و تغییر شکل استخوان وجود دارد. در موارد کمتر، اولین علامت شکستگی است (مثلاً استخوان ران، درشت نی یا بازو)، اگرچه ممکن است.بدون علامت نیز باشد.

علائم دیگر ممکن است ناشی از فشار استخوان های غیرطبیعی بر روی اعصاب، شریان ها یا نخاع باشد، مانند سردرد، اختلالات بینایی و حتی سکته مغزی ایسکمیک.

در برخی موارد، این بیماری بدون علامت.یا با علائم بسیار خفیف و غیر اختصاصی است.

علائم اصلی بیماری پاژه:

  • درد، کسل کننده، درد مداوم در استخوان ها
  • سفتی و درد در مفاصل
  • انحنای استخوان ران و درشت نی
  • انحنای ستون فقرات در ناحیه قفسه سینه کیفوز
  • شکستگی های مکرر
  • افزایش اندازه سر
  • اختلال شنوایی به دلیل تغییر شکل جمجمه
  • احساس خزیدن.و گزگز در بدن، بازوها و پاها

 

در صورت مشاهده علائم تغییر شکل استخوان چه باید کرد؟

اگر درد بدون دلیل یا علائم غیر اختصاصی ذکر شده در بالا را تجربه کردید، لطفاً به یک پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت بروز شکستگی های علامت دار.استخوان یا علائم شدید (اختلالات بینایی، علائم سکته مغزی) باید سریعا به اورژانس اطلاع داده شود.

علائم استئیت دفورمانس

علائم استئیت دفورمانس

عوامل خطر بیماری پاژه

علل بیماری پاژه و عوامل خطر آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده اند. اما به طور کلی پذیرفته شده.است.که برخی از عوامل خطر می توانند.آسیب های استخوانی، زوال عقل قدامی پیشانی، میوپاتی یک بیماری عصبی عضلانی مزمن باشند.

همچنین این فرض وجود دارد.که بیماری استئیت دفورمانس بیشتر مستعد ابتلا به افرادی است.که به دلیل حرفه خود مجبور به تماس.با فلزات سنگین آرسنیک، سرب یا ترکیبات شیمیایی حاوی این مواد هستند.

 

تشخیص بیماری پاژه

بیماری پاژه را می توان.بر اساس داده های اشعه ایکس (ترجیحاً در طول زمان) که تغییرات در وضعیت استخوانی را نشان می دهد.و آزمایش خون تشخیص داد. با این بیماری، محتوای آلکالین فسفاتاز در سرم خون افزایش می یابد.و تغییرات در این شاخص نیز توصیه می شود.که در یک دوره زمانی مشخص تحت نظر قرار گیرند.

برای شناسایی.محل دقیق آسیب استخوان، انجام سینتی گرافی اسکلتی توصیه می شود.

نحوه تشخیص تغییر شکل استخوان

نحوه تشخیص تغییر شکل استخوان

درمان بیماری پاژه چیست؟

در درمان بیماری استئیت دفورمانس به اصطلاح داروهای ضد جذب، یعنی کاهش بازسازی هرج و مرج استخوان، کاهش سرعت تغییرات نامطلوب و تسکین درد استخوان این ها شامل آمینو بیس فسفونات ها و کلسی تونین است.

در صورت درد.از مسکن استفاده می شود.و در مورد عوارض استخوانی و مفصلی مانند محدودیت حرکت مفصل یا گیر افتادن.عصب از عمل جراحیانجام می شود.

درمان بیماری پاژه شامل مصرف داروهایی است.که تغییر شکل استخوان را کند می کند.

 

آیا می توان بیماری پاژه را به طور کامل درمان کرد؟

بیماری استئیت دفورمانس یک بیماری مزمن است.و درمان کامل آن امکان پذیر نیست.

 

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پاژه چه باید کرد؟

از آنجایی که مکانیسم توسعه بیماری ناشناخته است، در حال حاضر هیچ روشی برای پیشگیری.از بیماری پاژه وجود ندارد.

 

در اینستاگرام تهران دیسک ما را دنبال کنید.

این مطلب مفید بود؟

۵ / ۵. تعداد ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *