مقالات مربوط به دیسک کمر

زندگی بعد از عمل فیوژن کمر

زندگی بعد از عمل فیوژن کمر
۰
(۰)

عمل فیوژن کمر از عمل های سخت و بسیار مهم است که باید حتما توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود تا با کمترین عوارض مواجه شوید، بسیاری از بیماران در رابطه با زندگی پس از عمل فیوژن می پرسند، در پاسخ به آنها باید بگوییم که این عمل مهره های آسیب دیده ستون فقرات را به صورت کامل به یکدیگر متصل می کند در نتیجه حرکت کردن پس از انجام این عمل برای افراد محدود تر خواهد شد و نمی توانند به انجام فعالیت های روزانه سنگین بپردازند. افرادی که مجبور به انجام این عمل جراحی هستند باید با فعالیت های روزانه سنگین خود اعم از خم شدن، برداشتن اجسام سنگین و بسیاری موارد دیگر خداحافظی کنند و دوره طولانی تری را هم به استراحت و مراقبت بپردازند.

عمل فیوژن کمر چیست؟

عمل فیوژن کمر یک روش جراحی است که در آن دو یا چند مهره در ناحیه کمر با هدف تثبیت و اتصال آنها به یکدیگر، تحت عنوان یکپارچه‌سازی مهره‌ای، اجرا می‌شود. این روش برای درمان بعضی از مشکلات نخاع و ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این عمل جراحی اصولا پزشکان یا مهره ها را به هم متصل می کنند و یا بین مهره ها را با استخوان طبیعی بیمار، بانک استخوان و یا استخوان‌ مصنوعی پر می کنند تا فرد بتواند مقداری به فعالیت روزانه خود بپردازند. این عمل همان گونه که گفتیم بسیار سخت است و فرد نیاز به مراقبت های ویژه دارد تا بتواند بهبودی خود را به دست بیاورد.

چه عواملی بهبودی بعد از عمل فیوژن را کاهش می دهند؟

معمولا ۳ تا ۶ ماه طول می‌ کشد تا مهره‌ های مجاور پس از جراحی به یک استخوان جامد تبدیل شوند، فرآیند التیام و همجوشی ممکن است در برخی از بیماران بیشتر طول بکشد. عواملی هستند که بهبودی بعد از عمل را کاهش می دهند، این عوامل عبارتند از:

  • مصرف دخانیات یا سایر محصولات نیکوتینی که حاوی سمومی هستند که رشد استخوان را مختل می‌ کنند.
  • چاقی و پوکی استخوان
  • برخی از بیماری‌ های مزمن نظیر دیابت
  • سوء تغذیه
  • افسردگی
  • استفاده طولانی مدت از مواد افیونی پیش از جراحی
  • داروی پردنیزون
  • درگیر شدن در فعالیت ‌های پر خطر مانند خم شدن، بلند کردن یا پیچیدن در اوایل بهبودی ممکن است منجر به شکست شود یا نیاز به جراحی دوم داشته باشد.

در صورتی که فرد مراقبت های لازم پس از عمل را به خوبی انجام ندهد مسلما می تواند عواقب سنگینی به همراه داشته باشد و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد. افراد باید حتما قبل از انجام عمل جراحی معاینات پزشکی را مرتب و دقیق انجام بدهند مثلا افرادی که از پوکی استخوان شدید رنج می برند بیشتر در معرض خطر بازگشت و یا آسیب هستند و عمل فیوژن برای آنها هم دوره نقاهت طولانی تری خواهد داشت و هم عوارض سنگین تر است.

زندگی بعد از عمل فیوژن کمر مراقبت های بعد از عمل فیوژن کمر

بعد از انجام عمل فیوژن همواره افراد باید مراقبت هایی را به صورت ویژه انجام بدهند تا به نتیجه بهتری برسند، از مهمترین مراقبت های بعد از عمل فیوژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نباید خسته شوید
  2. استراحت کافی داشته باشید.
  3. پیاده روی منظم داشته باشید.
  4. از بلند کردن اجسام و لوازم سنگین خودداری کنید
  5. دوچرخه سواری،دویدن، وزنه برداری و دیگر ورزش ها را انجام ندهید.
  6. تا ۴ هفته رانندگی نکنید.
  7. منظم ایستادن یا نشستن را تغییر بدهید.
  8. رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
  9. مصرف مایعات را افزایش بدهید.
  10. دارو های تجویز شده را به موقع مصرف کنید.
  11. در حالت درست بخوابید.

مراقبت های پس از عمل اهمیت زیادی دارند و باید افراد حتما آنها را رعایت کنند تا دچار مشکلات و ناراحتی نشوند.

خوابیدن بعد از عمل فیوژن کمر

خوابیدن پس از انجام عمل فیوژن کمر اهمیت زیادی دارد و باعث بهبود درد و ناراحتی در افراد می شود. از بهترین راه های خوابیدن بعد از عمل فیوژن می توان موارد زیر را معرفی کرد:

  • به پهلو بخوابید و یک بالش بین زانو ها قرار بدهید؛ اگر از صاف به پشت درازکشیدن احساس ناراحتی می‌ کنید همواره سعی کنید به پهلوی خود تغییر وضعیت بدهید. بگذارید شانه راست یا چپ شما به همراه بقیه قسمت‌ های بدنتان با تشک تماس پیدا کند. در این وضعیت، یک بالش بین زانو های خود بگذارید و اگر بین کمر و تشک شما فاصله وجود دارد، برای حمایت بیشتر از یک بالش کوچک در فضای بین این دو ناحیه استفاده نمایید.
  • خوابیدن به روش جنینی؛ در این حالت باید به پشت دراز بکشید و سپس به‌آرامی به پهلو بچرخید. زانو ها را به سمت قفسه سینه جمع کنید و به‌ آرامی تنه خود را به سمت زانو های خود خم کنید.
  • روی شکم بخوابید و یک بالش زیر شکم قرار بدهید؛ اگر روی شکم خوابیدن برای شما وضعیت خوشایندی است، مجبور نیستید موقعیت دیگری را برای خوابیدن اتخاذ کنید. می‌ توانید در این وضعیت یک بالش زیر لگن و پایین شکم خود قرار دهید تا مقداری از فشار از روی کمرتان کم شود.
  • به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانو بگذارید؛ برای خوابیدن در این وضعیت صاف به پشت دراز بکشید. یک بالش زیر زانو های خود قرار داده و سعی کنید حالت ستون فقرات خود را خنثی نگه دارید. وجود بالش باعث می ‌شود تا قسمت پایین کمر شما استرس کمتری را متحمل شود.
  • به پشت و در حالت نشسته بخوابید؛ درازکشیدن ممکن است برای کمر شما مفید باشد زیرا بین ران و تنه شما زاویه ایجاد می ‌کند. این زاویه به کاهش فشار روی ستون فقرات شما کمک می ‌کند.

نحوه انجام عمل فیوژن کمر

انجام عمل فیوژن باید توسط پزشک متخصص و تیم خبره انجام گردد تا بهترین نتیجه را داشته باشد. برای انجام این عمل نیاز به یک ایمپلنت است تا جایگزین مفصل آسیب دیده شود. این ایمپلنت درون بدن باقی می ماند و اصولا پزشک از استخوان خود فرد استفاده می کند. این عمل با دو روش باز و بسته قابل انجام است که پزشک براساس شرایط هر بیمار روش عمل را انتخاب می کند. در طول جراحی فیوژن کمر اصولا جراح استخوان یا یک ماده ی استخوان مانند را در فضای بین دو مهره ستون فقرات قرار می دهد. صفحات فلزی، پیچ ها و میله ها ممکن است برای نگه داشتن مهره ها کنار یکدیگر استفاده شده تا بتوانند در یک واحد ترمیم شوند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات و مشاوره بیشتر به کارشناسان مجموعه تهران دیسک مراجعه کنید.

این مطلب مفید بود؟

۰ / ۵. تعداد ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *