مقالات مربوط به دیسک کمر

ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک کدامند؟

ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک کدامند؟
۵
(۱)

ورزش منظم و برنامه ریزی شده برای بیماران مبتلا به بیماری های ستون فقرات، به کاهش درد، از بین بردن بی حسی در کمر و اندام ها کمک می کند. افراد زیادی نمی دانند که چه ورزش هایی را نباید با فتق انجام دهند. باید مجموعه خاصی از ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک را پیشنهاد داد.

اهمیت ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک

فتق بین مهره ای منجر به فشرده شدن طناب نخاعی و بروز اختلالات عصبی می شود. در درمان این بیماری، ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا. تمرینات به شما امکان می دهد روند بیمار را تثبیت کنید، فعالیت حرکتی ستون فقرات را عادی کنید، با تقویت کرست عضلانی، احتمال تشدید بیماری را کاهش دهید.

ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک کدامند؟

بسیاری از حرکات ورزشی برای افراد مبتلا به فتق بین مهره ای ممنوع است.

ورزش های مجاز و ورزش های ممنوع

  • یوگا

یوگا برای کمردرد توصیه می شود، زیرا انجام تمرین های ساده یوگا به طور منظم به بهبودی سریع، کاهش درد و تورم کمک می کند.

  • پیلاتس

پیلاتس یک ورزش استاتیک است که عضلات را تقویت می کند.

  • شنا

این ورزش تاثیر مفیدی بر وضعیت عضلات دارد. ورزش در آب باعث شل شدن عضلات پشت بدن می شود. موقعیت افقی بدن بار روی ستون فقرات را کاهش می دهد، در حالی که عضلات به طور فعال کار می کنند. شنا به پشت تأثیر مفیدی بر وضعیت ستون فقرات دارد.

  • حرکات کششی

حرکات کششی در گروه ورزش های سبک می باشد و به بیمارانی که دچار فتق دیسک هستند توصیه می شود.

همه ورزش ها مفید نیستند، بنابراین بهتر است برای اطلاع از ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک با پزشک خود مشورت کنید.

در طول ورزش درمانی برای فتق بین مهره ای، انجام تمرینات زیر ممنوع است:

  • پیاده روی سریع
  • تمرینات قدرتی، فشار، اسکات
  • طناب زدن

به گفته پزشکان افرادی که مشکل ستون فقرات دارند نباید طناب بزنند. در حین پرش، افزایش فشرده سازی دیسک رخ می دهد که عوارضی را برای فرد ایجاد کند.

  • پیاده روی در سطح شیبدار و بالا رفتن از پله
  • پرورش اندام

بیماران مبتلا به فتق مجاز به انجام حرکات ناگهانی و بلند کردن وزنه های سنگین نیستند، آنها نباید در این نوع ورزش ها شرکت کنند. به خاطر داشته باشید که ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک یا سلامتی را به شما هدیه می دهند و یا برای سلامتی ستون فقرات خطرناک هستند.

  • اسکی، اسکیت

این ورزش ها به دلیل حرکات پیچشی مورد نیاز اصلا توصیه نمی شود.

ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک کدامند؟

عدم وجود درد به معنی ناپدید شدن فتق نیست.

قوانین کلی ورزش درمانی برای فتق دیسک:

  1. در خارج و یا در داخل منزل تهویه مناسب در دمایی که بیش از ۲۰…+۲۲ درجه سانتی گراد نباشد، تمرین کنید.
  2. قبل از شروع تمرین، باید ۵-۱۰ دقیقه بدن را گرم کنید.
  3. تمرینات و ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک را با دقت انجام دهید.
  4. از انجام حرکات ناگهانی، چرخاندن و سایر تکنیک های ممنوعه خودداری کنید.
  5. در صورت احساس تهوع، بی حسی، سرگیجه، درد، ورزش را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.
  6. سرعت و تعداد تمرینات انجام شده را به تدریج و با فاصله چند هفته افزایش دهید. تنها با اجازه مربی یا پزشک معالج می توانید شدت فشار را افزایش دهید.
  7. بیمارانی که آمادگی جسمانی ضعیفی دارند، پس از گذشت ۱-۲ ماه از تمرینات ساده مجاز به انجام ورزش های پیچیده تری هستند. که به تدریج بار شدت آن را افزایش می دهند.
  8. اگر تمرین به درستی انجام شود، پس از آن هیچ کشش یا سفتی در پشت ایجاد نمی شود. خستگی یا ضعف شدید نشان می دهد که تمرینات به درستی انجام نشده است.

اثر بخشی ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک نه به دلیل کمیت تمرینات، بلکه به دلیل کیفیت آنها به دست می آید.

بهره وری کامل از ورزش در مشکلات دیسک

بررسی بیمارانی که از فتق ستون فقرات رنج می برند نشان می دهد که تمرینات فیزیوتراپی نتیجه می دهد. اما نمی توان به طور واضح تعیین کرد که بهبود آن چقدر طول می کشد. زیرا زمان بندی به تعداد و درجه برآمدگی های فتق، لمس عصب و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد.

درد ستون فقرات گاهی ممکن است پس از چند جلسه ورزش مجاز مفید از بین برود، اما گاهی ممکن است حتی ماه ها این بهبودی طول بکشد.

اگر به ورزش های مجاز و ممنوع برای فتق دیسک دقت کنید و تمرینات را به درستی انجام دهید، نتایج آن پس از ۱-۲ ماه قابل مشاهده است: درد کاهش می یابد، انعطاف پذیری و تحرک ستون فقرات بازیابی می شود. جهت مشاوره با متخصصین دیسک کمر و ستون فقرات با ما در ارتباط باشید و اینستاگرام تهران دیسک را دنبال نمائید.

آیا می‌شود با وجود دیسک کمر ورزش کرد ؟

بسیاری از افراد همواره پرسیده اند که آیا می توان با وجود دیسک کمر ورزش کرد، در پاسخ به آنها باید بگوییم که بله ورزش های متعددی هستند که با کمک آنها می تواند دیسک کمر را تا حدودی بهبودی بخشید، این ورزش ها اصولا توسط افراد متخصص و خبره پیشنهاد داده می شوند. خوشبختانه با پیشرفت علم و وجود ورزش‌های اصلاحی زیاد، ورزش می‌تواند حتی در امر درمان و جراحی دیسک کمر کمک کند. مثلا پیاده ‌روی آرام یکی از مناسب ‌ترین ورزش‌ ها برای این افراد به حساب می آید. در عین ‌حال بهتر است بدانید که تحرک نداشتن و اضافه ‌وزن دیسک کمر را تشدید خواهد کرد. بنابراین اگر دچار دیسک کمر هستید، بهتر است با مشورت گرفتن از یک متخصص ماهر و راهنمایی پزشک، به انجام حرکات اصلاحی و ورزش‌ های مناسب بپردازید. ورزش های مفید و مضر توضیح داده می شوند تا با آنها آشنایی کامل داشته باشید.

مقالات مرتبط:

علائم دیسک کمر

آیا دیسک کمر و درد پای چپ به هم مرتبط هستند؟

این مطلب مفید بود؟

۵ / ۵. تعداد ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *