مقالات مربوط به دیسک کمر

درد لگن

درد لگن
۰
(۰)

هبودیدرد در لگن می تواند بسیار پیچیده و دارای دلایل مختلفی باشد، لگن درد فقط مختص افراد مسن نیست بلکه تمامی افراد در هر سنی تا به حال آن را تجربه کرده اند. علل آن در زنان و مردان می ‌تواند تغییرات دژنراتیو (فرسایش بافت ها در طولانی مدت) باشد، اما آسیب‌دیدگی یا سیاتیک نیز از عوامل قابل توجه در آن است.

درد لگن چیست؟

دانشمندان می گویند که سندرم درد مزمن لگن در زنان و مردان با ترکیبی از اختلالات ایمنی، عصبی و غدد درون ریز با عوامل روانی ایجاد می شود. شما می توانید با بهترین متخصص دیسک کمر مشاوره کنید.

لگن درد کجاست؟

درد لگن را می توان در نواحی مختلف بدن نزدیک مفصل ران احساس کرد. محل چنین دردی به تشخیص علت آن کمک می کند. اگر در قسمت داخلی لگن یا کشاله ران خود احساس درد می کنید، ممکن است نشان دهنده مشکلات لگن باشد. از سوی دیگر، درد در قسمت بیرونی باسن، بالای ران می‌تواند ناشی از مشکلاتی در بافت‌های نرم باشد.

علائم لگن درد

  • درد شدید در زیر شکم که مانع از عملکرد شما می شود.
  • درد متناوب یا مداوم شکم و اپی گاستر
  • درد کمر، اندام تحتانی و پرینه
  • پریودهای دردناک یا نامنظم
  • اسهال یا یبوست
  • مشکلات دفع ادرار
  • درد هنگام مقاربت جنسی

انواع سندرم درد مزمن لگن (CPPS)

سندرم درد مزمن لگن در مردان بر اساس سیستم UPOINT بر اساس علائم غالب طبقه بندی می شود:

U – علائم تغییرات پاتولوژیک در سیستم ادراری وجود دارد.

P – تظاهرات عمدتاً بر وضعیت روانی و عاطفی بیمار تأثیر می گذارد.

O – علائم ضایعه ارگانیک غده پروستات آشکار می شود.

I – تظاهرات بالینی ماهیت عفونی بیماری را نشان می دهد.

N – علائم عصبی مناطقی غیر از لگن را تحت تأثیر قرار می دهد.

T – علائم عضلانی، گره های انقباضی، کشش بیش از حد عضلات کف لگن تشخیص داده می شود.

 

درد لگن

علت های عمومی لگن درد

اولین مورد در شرایط تمرین ورزشی فشرده، تلاش بیش از حد، ماندن در وضعیتی که برای مدت طولانی بسیار سنگین است رخ می دهد.

نشستن طولانی مدت، به عنوان مثال در صندلی ماشین از عوامل درد لگن می باشد.

ساخت مفصل ران حرکات صاف را تسهیل می کند، بنابراین با حرکات تکراری و استفاده تحت بار (مثلاً هنگام دویدن و بالا رفتن از پله ها) به خوبی مقابله می کند. با این حال، زمانی که ماهیچه‌ها، اعصاب، رباط‌ها و تاندون‌ها (بافت‌های نرم) تحت فشار قرار می‌گیرند، به خصوص با افزایش سن، التهاب می‌تواند رخ دهد و باعث درد لگن شود.

مطالب مرتبط:

گودی کمر

از علت های درد لگن در زنان به مواردی می توان اشاره کرد؟

  • بیماری های التهابی

ضایعات دستگاه تناسلی زنان با درد حاد همراه می باشد. بدون درمان مناسب، التهاب علائم آن مزمن خواهد شد.

  • تیر

تغییرات التهابی اغلب باعث رشد بافت همبند بین اندام ها می شود. درد نتیجه تنش بافتی و اختلالات گردش خون است.

  • نئوپلازی

نئوپلاسم های حجمی قادر به فشرده سازی اندام های اطراف هستند که با درد بدون محلی سازی خاص ظاهر می شود.

  • اندومتریوز

ضایعات آندومتر در اندام های تناسلی و خارج از اندام تناسلی ایجاد می شود. رد سلولی چرخه ای باعث التهاب دائمی می شود.

  • فلبریسم

سرریز بیش از حد رگ های خونی می تواند باعث تحریک انتهای عصبی شود.

  • قاعدگی

بروز پریودی دوره ای نیز می تواند باعث درد لگن شود.

 

درد لگن

 

دیگر علل ها

  • حاملگی خارج رحمی
  • تومورهای تخمدان
  • سندرم احتقان لگن
  • فیبروئید رحم

علل غیر زنانگی CPPS می تواند شامل بیماری های سیستم ادراری و گوارشی، بیماری های عصبی، تومورهای کلیه، ضایعات مفصلی و استخوانی باشد. در حدود ۲ درصد از بیماران، نمی توان علت عینی ایجاد سندرم را کشف کرد.

علل های لگن درد (CPPS) در مردان

در مردان، سندرم درد لگن اغلب ناشی از بیماری‌های عفونی پنهان (مایکوپلاسموز، کلامیدیا، تریکومونیازیس، عفونت‌های ویروسی) است.

در برخی موارد، التهاب آسپتیک پروستات در پس زمینه اختلالات گردش خون ناشی از فقدان زندگی جنسی منظم، واریس، یبوست، اضافه وزن و سبک زندگی بی تحرک مشاهده می شود.

آسیب به اعصاب ممکن است نتیجه یک عمل جراحی یا بیماری عصبی باشد. تغییرات ایسکمیک در بافت ها سوء تغذیه، سوء مصرف الکل، قهوه، چاقی را تشدید می کند.

خطر ایجاد التهاب و در نتیجه بروز درد لگن، حضور IUD را افزایش می دهد. شایع ترین علت درد لگن در مردان پروستات است.

درمان لگن درد

بهبودی درد مزمن لگن با در نظر گرفتن علل این وضعیت انجام می شود و برنامه ای جداگانه برای هر بیمار تهیه می شود. درمان به روشی پیچیده از جمله درمان دارویی، فیزیوتراپی، تکنیک های روان درمانی انجام می شود. در برخی موارد، اگر درد مزمن لگن با تغییرات ارگانیک جدی در لگن کوچک همراه باشد، عمل جراحی مورد نیاز است.

درمان محافظه کارانه

درمان دارویی با در نظر گرفتن علت بیماری انتخاب می شود. با کمک داروها، عفونت ها از بین می روند، فرآیندهای متابولیک و میکروسیرکولاتوری محلی عادی می شوند. در درمان پیچیده سندرم درد لگن در مردان و زنان موارد زیر تجویز می شود:

  • آنتی بیوتیک ها
  • عوامل ضد قارچی
  • داروهای ضد تک یاخته
  • داروهای ضد التهابی
  • داروهای مسکن
  • عوامل هورمونی
  • آنزیم ها
  • ویتامین ها

توصیه می شود درمان دارویی (داروهای ضد التهابی برای کمر درد) با روش های فیزیوتراپی ترکیب شود.

اگر درد ناشی از آسیب عضلانی یا تاندون یا تاندونیت باشد، مسکن ها به کاهش تورم و تسکین درد کمک می کنند. ورزش ملایم و کشش نیز می تواند در کاهش درد و بهبود تحرک مفصل نیز تاثیر گذار باشد. اگر دردی که احساس می‌کنید درد شدید است، در صورت زمین خوردن، شدید شدن درد همراه با تب، احساس ناخوشایند یا با عدم بهبودی با وجود مصرف مسکن‌ها در عرض یک هفته بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

فیزیوتراپی

توانبخشی در درجه اول تمریناتی است که قبلاً برای درد لگن و درمان های فیزیوتراپی شرح داده شد که عبارتند از: الکتروتراپی، مغناطیس درمانی و آب درمانی.

تمرینات لگن

انجام تمریناتی که به مقابله با درد کمک می کند بسیار مهم و مورد تاکید بسیاری از متخصصان است. دوچرخه سواری (همچنین با دوچرخه ثابت) اغلب توصیه می شود. به لطف حرکت تخلیه ای که در مفاصل ران انجام می شود، تولید مایع سینوویال افزایش می یابد و این به کاهش خطر بهره برداری زودهنگام از ساختارهای مفصلی کمک می کند. مهم است که این به گونه ای تنظیم شود که باسن به خوبی بالای زانو باشد. رانندگی در خارج از جاده فقط باید روی سطوح هموار انجام شود.

 

درد لگن

 

تمرینات برای تحرک و ثبات لگن به همان اندازه مهم هستند. تمرینات برای درد لگن در خانه را می توان بدون استفاده از تجهیزات انجام داد. به عنوان مثال: در حالت خوابیده به پشت، با خم شدن اندام تحتانی در مفاصل زانو و ران، باسن را تا خط اتصال زانو و شانه بالا می بریم. سپس به مدت ۳ الی۵  ثانیه در این حالت بمانید و استراحت کنید. تمرین را در۳ تا۵ سری ۵-۶ تکرار انجام می دهیم (ورزش برای کمر درد).

تشخیص سندرم درد مزمن لگن

هیچ الگوریتم جهانی برای بررسی بیماران مبتلا به سندرم درد لگنی مزمن(CPPS)  وجود ندارد. تشخیص به صورت فردی با در نظر گرفتن شکایات و تاریخچه بیمار، داده های عینی که در طول معاینه نشان داده می شود، برنامه ریزی می شود. با درد مداوم در لگن، زنان باید با یک متخصص زنان و مردان با یک اورولوژیست مشورت کنند. در صورت لزوم، پزشک به متخصصان دیگر ارجاع می دهد.

تشخیص کمردرد

مرحله آزمایشگاهی معاینه اجباری است، که به شما امکان می دهد وضعیت بدن و عملکرد همه سیستم ها را ارزیابی کنید. تعیین آزمایش خون عمومی و بیوشیمیایی، آزمایش ادرار،  برای ارزیابی وضعیت اندام های تناسلی، بررسی میکروسکوپی اسمیر در زنان و ترشحات پروستات در مردان انجام می شود.

روش های اصلی تشخیص ابزاری:

  • سونوگرافی اندام های لگن و کلیه ها
  • داپلروگرافی عروق خونی
  • رادیوگرافی ستون فقرات کمری و ساکرال
  • CT یا MRI
  • اوروگرافی دفعی

درد لگن چه تاثیری روی شما می گذارد؟

لگن نقش مهمی در حرکت ایفا می کند و یکی از مهمترین عناصر سیستم اسکلتی عضلانی است. به همین دلیل، آن می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه مختلف را غیرممکن کند. درد هنگام برخاستن از رختخواب، راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و حتی دویدن ممکن است رخ دهد. در موارد جدی‌تر، حرکت دادن یا لگن یا پایی که درد می‌کند غیرممکن است. شایان ذکر است که در هنگام بروز علائم اولیه باید با پزشک مشورت کرد، نه فقط زمانی که حرکت لگن غیرممکن می شود.

سخن آخر

به طور خلاصه،  امروزه علم پزشکی مدرن امکانات زیادی را برای مقابله با درد لگن ارائه می دهد. شما می توانید از درمان دارویی گرفته تا درمان بهینه از جمله فیزیوتراپی را بکار ببرید  و در این باره از کلینیک تخصصی تهران دیسک و متخصصین باتجربه آن کمک دریافت کنید. اینستاگرام ما را هم دنبال نمائید.

این مطلب مفید بود؟

۰ / ۵. تعداد ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *