مقالات مربوط به دیسک کمر

داروهای ضد التهابی کمر درد

داروهای ضد التهابی کمر درد
۵
(۱)

افراد بسیار زیادی از کمردرد شکایت دارند. بیمارانی که به داروخانه ها مراجعه می کنند معمولاً به دنبال قرص هایی هستند که به آن ها کمک کند تا به سرعت با دردهای آزاردهنده و طاقت فرسا که فعالیت های روزمره را دشوار می کند، مقابله کنند، در ادامه به معرفی برخی از داروهای ضد التهابی کمر درد می پردازیم.

مصرف داروهای ضد التهابی کمر درد

اگر شما هم دچار کمردرد شده اید و این موضوع باعث اذیت و ایجاد اختلال در زندگی شما شده است، می توانید برای بیماری های کمر و ستون فقرات از قرص های مسکن فوری برای کمر درد که در این مطلب معرفی شده اند استفاده کنید.

مصرف داروهای ضد التهابی کمر درد باید توسط پزشک معالج تجویز شود، چرا که استفاده ازبعضی از داروها برای کمردرد بدون اطلاع پزشک ممنوع می باشد.

 

کمر درد چگونه رخ می دهد؟

درد ستون فقرات در نتیجه تحریک انتهای عصبی یا فشار بر روی اعصاب رخ می دهد، به عنوان مثال، در مورد تغییرات دژنراتیو(فرسایش اندام و بافت ها در طول زمان) در ستون فقرات ناشی از انحنای دیسک های بین مهره ای اغلب، مانع از عملکرد طبیعی می شود.

 

انواع کمر درد به چه دلایلی پدیدار می شود؟

  • نقص وضعیت بدن
  • ایستادن یا نشستن طولانی
  • اتخاذ یک موقعیت نادرست
  • خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین به روشی نامناسب که نیاز به داروهای ضد التهابی برای بهبود کمر درد دارید.
  • در نتیجه انجام ورزش های مختلف
  • کشش یا آسیب عضلات پشت

همچنین کمردرد اغلب یک عنصر جدا نشدنی است که در بیماری های التهابی، روماتیسمی و دژنراتیو در سیستم استئوآرتیکولی رخ می دهد. آن ها می توانند در اثر آسیب، جابجایی یا افتادگی دیسک، آسیب به مهره ها (به عنوان مثال در نتیجه پوکی استخوان) و حتی سرطان ستون فقرات ایجاد شوند.

افراد چاق و زنان باردار نیز بسیار از کمردرد شکایت دارند.

 

داروهای ضد التهابی کمر درد

داروهای ضد التهابی کمر درد

داروهای کمردرد حاوی NSAID

در درمان کمردرد، بیشتر از داروهای حاوی مواد ضد درد و ضد التهاب استفاده می شود. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کمر درد مانند:

  • قرص ناپروکسن برای کمر درد و دیسک کمر
  • ملوکسیکام
  • دیکلوفناک
  • کتوپروفن
  • متامیزول

موارد ذکر شده در بالا برای درمان دردهای ناشی از بیماری‌های روماتیسمی و بیماری‌های دژنراتیو مفصل ستون فقرات توصیه می‌شود، زیرا باعث کاهش شدت علائم از جمله:

  • درد هنگام حرکت
  • تورم مفصل
  • درد پس از استراحت
  • سفتی صبحگاهی

ملوکسیکام

ملوکسیکام (Meloxicamum) تقریباً به طور کامل از دستگاه گوارش جذب می شود. این جزء قرص های قابل بلعیدن (۷.۵ میلی گرم) است که در درمان دردهای مفصلی و عضلانی در دوره بیماری های روماتوئید و دژنراتیو مفصلی اندیکاسیون دارد. مصرف یک بار در روز همراه با غذا توصیه می شود و در صورت لزوم افزایش دوز روزانه تا ۱۵ میلی گرم مجاز است. در درمان علامتی طولانی مدت اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS)، پزشک ممکن است شیاف رکتوم و در درمان کوتاه مدت تشدید این وضعیت  تزریق عضلانی را تجویز کند. قرص ملوکسیکام نباید در کودکان زیر ۱۵ سال استفاده شود. برخی از عوارض جانبی آن (عمدتاً سردرد و سرگیجه، حساسیت مفرط به نور، گاهی اوقات خواب‌آلودگی، بی‌حسی، گیجی) که ممکن است با مصرف سایر داروهای ضد التهابی کمر درد نیز رخ دهد، توانایی رانندگی و کار با ماشین‌ها را محدود می‌کند.

می توانید با بهترین متخصص دیسک کمر در کلینیک تهران دیسک جهت استفاده نوع دارو مشاوره کنید.

 

ناپروکسن

ناپروکسن از مشتقات اسید پروپیونیک با مشخصات عملکردی مشابه ملوکسیکام است. مهمتر از همه، اثر ضد التهابی و ضد درد قوی دارد، به همین دلیل است که در دردهای با منشاء مختلف، همچنین در درمان آرتریت روماتوئید نوجوانان، در استئوآرتریت مزمن و در اختلالات اسکلتی عضلانی حاد توصیه می شود. بدون مشاوره پزشکی، نباید در کودکان زیر ۱۲ سال استفاده شود. البته در موارد استثنایی این دارو حتی برای کودکان پنج ساله نیز تجویز می شود.

 

داروهای ضد التهابی کمر درد

داروهای ضد التهابی کمر درد

کتوپروفن

کتوپروفن (Ketoprofenum) در اشکال دارویی خوراکی (قرص، کپسول – ۵۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی گرم)، و همچنین به صورت شیاف (۱۰۰ میلی گرم) و محلول برای تزریق عضلانی (۵۰ میلی گرم در میلی لیتر)، موجود است. با نسخه پزشک ممکن است مصرف این سایر داروهای ضد التهابی برای کمردرد از جمله در درمان استئوآرتریت تجویز شود که با درد شدید مشخص می شود و توانایی عملکرد بیمار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. برای درمان علامتی طولانی مدت، کتوپروفن خوراکی معمولاً ۱۵۰ میلی گرم در روز است و برای درمان کوتاه مدت شرایط درد حاد  ۳۰۰ میلی گرم در دو دوز منقسم این دارو نباید در کودکان زیر ۱۵ سال استفاده شود.

هیچ یک از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نباید با واکنش‌های حساسیت مفرط به هر یک از این مواد فعال و همچنین در بیمارانی که از آسم ناشی از آسپرین، بیماری زخم معده فعال، نارسایی شدید کبدی یا قلبی رنج می‌برند، استفاده شود. در صورت وجود خونریزی گوارشی (مصرف همزمان چند NSAID) خطر این عارضه جانبی را افزایش می دهد. داروهای این گروه در دوران بارداری و شیردهی نیز منع مصرف دارند.

به طور موقت، آماده سازی برای استفاده خارجی، مانند پمادها، ژل ها و چسب های حاوی مواد دارویی متعلق به گروه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  که در بالا مورد بحث قرار گرفت، نیز ممکن است برای تسکین کمردرد و بهبود سلامت مفید باشند.

 

بهترین ژل ها و پماد ها برای درد کمر و دیسک کمر

  • ژل ناپروکسن (۱۰۰ میلی گرم در گرم)
  • ژل (۱۱.۶ و ۲۳.۲ میلی گرم در گرم) با دیکلوفناک دی اتیل آمونیوم (دیکلوفناکوم دی اتیل آمونیوم)
  • ژل (۱۰ میلی گرم در گرم) یا تکه های L دارویی (۱۴۰ میلی گرم) با دیکلوفناک سدیم (Diclofenacum natricum)
  • کرم (۵۰ میلی گرم در گرم) و ژل (۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم در گرم) حاوی ایبوپروفن
  • کرم (۵۰ میلی گرم در گرم) یا ژل (۲۵ میلی گرم در گرم) با کتوپروفن،
  • ژل و کرم (۱۰۰ میلی گرم در گرم) با اتوفنامات

پمادها و ژل های حاوی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، برخلاف قرص ها، معمولاً به خوبی عمل می کنند، عوارض جانبی ناچیزی دارند (واکنش های آلرژیک موضعی احتمالی)، در مورد ژل ها یا پمادها، توصیه می شود یک لایه نازک از این ترکیبات را به صورت موضعی روی سطح پوست بمالید، معمولاً سه یا چهار بار در روز، پس از استفاده از محصول بر روی ناحیه دردناک، آن را به آرامی مالش دهید، سپس بگذارید خشک شود و پس از استفاده از محصول، دست های خود را کاملا با آب بشویید. شایان ذکر است که این داروها برای زنان باردار به خصوص از ماه ششم بارداری و برای کودکان زیر ۱۴ تا ۱۵ سال توصیه نمی شود.

 

داروهای ضد التهابی کمر درد

داروهای ضد التهابی کمر درد

کمپرس گرم

در داروخانه ها نیز می توانید کمپرس گرم کننده خشک را خریداری کنید که حاوی هیچ ماده دارویی فعالی نباشد. آن ها برای افرادی که از دردهای مزمن و دوره ای گردن، شانه یا کمر شکایت دارند مناسب هستند.

 

سخن آخر

در اینجا نیز به یاد داشته باشید که در صورت تشدید درد یا عدم تغییر شدت آن و همچنین بروز هرگونه تغییر پوستی در محل استفاده، مصرف داروهای ضد التهابی کمر درد و پماد ها یا کمپرس های گرم کننده را قطع کنید و برای تشخیص کمردرد به پزشک مراجعه کنید، تهران دیسک با بهره مندی از بهترین متخصصان ستون فقرات آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد، همین حالا با ما تماس بگیرید و وقت برای ویزیت بیمار خود را رزرو کنید. در اینستاگرام هم می توانید ما را همراهی کنید.

این مطلب مفید بود؟

۵ / ۵. تعداد ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *