مقالات مربوط به دیسک کمر

کمر درد در زنان

کمر درد در زنان
۵
(۲)

همانطور که عضلات دست و پا در اقایان ظریف است در خانمها نیز عضلات پشت و کمر ظریف تر از سایر اندام ها است. حال به بررسی دلایل کمر درد در زنان می پردازیم.

کمر درد در زنان

همه ما در طول زندگی حداقل یک بار دچار کمردرد شده ایم . شاید مشکل کمردرد، در زنان شایع تر باشد. برای تشخیص کمردرد عوامل محرک و محیطی مانند بارداری و قاعدگی و … در زنان بیشتر تاثیرگذار است.

 

علت کمردرد در زنان

کمردرد در زنان می تواند دلایل زیادی داشته باشد: بیماری های سیستم ادراری و دستگاه گوارش، بیماری های زنان یا آسیب های سیستم اسکلتی عضلانی. درد ممکن است با برخی از فرآیندهای فیزیولوژیکی همراه باشد و نوعی از هنجار باشد. اگر درد شدید، در حال پیشرفت یا همراه با بدتر شدن حال عمومی است، باید با پزشک مشورت کنید.

اغلب اوقات، کمردرد در زنان به دلیل اختلالات یا ویژگی های اندام های دستگاه تناسلی و ادراری ایجاد می شود.

 

کمردرد در هنگام قاعدگی یا نزدیکی

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که رحم را می پوشاند (آندومتر) خارج از اندام آن رشد می کند. این فرآیند می تواند به تخمدان ها، لوله های فالوپ، دستگاه ادراری، روده ها و سایر نواحی گسترش یابد. این وضعیت اغلب با گرفتگی دردناک در طول قاعدگی و مقاربت جنسی و همچنین در هنگام اجابت مزاج یا ادرار در روزهای خاصی از چرخه همراه است. علل اندومتریوز هنوز ناشناخته است. احتمالاً در پس زمینه تغییرات هورمونی یا ویژگی های تشریحی اندام های دستگاه تناسلی ایجاد می شود.

 

کمردرد در دوران بارداری و پس از زایمان

کمردرد در دوران بارداری و اوایل مادر شدن می تواند ناشی از آسیب شناسی های مختلفی باشد. آسیب های تروماتیک کمر در زنان غیر معمول نیست. این آسیب ها به ویژه در مادران جوان و زنان باردار شایع است (علت دیسک کمر در جوانی) این به دلیل بار بسیار زیاد روی ستون فقرات در دوران بارداری و بعد از زایمان (به دلیل اینکه کودک باید زیاد در آغوش مادرحمل شود)، صدمات در هنگام زایمان و همچنین تغییرات فیزیولوژیکی در بدن یک زن است. زیرا قبل از زایمان، نرم شدن رباط ها، واگرایی یا جابجایی استخوان ها به وجود می آید.

 

کمر درد در زنان

کمر درد در زنان

بدشکلی عضلات و رباط ها، فتق دیسک و بیرون زدگی، اسکولیوز (انحنای ستون فقرات)، التهاب مفاصل.

کشیدگی عضلات و رباط ها. اگر زنی چیز بسیار سنگینی را بلند کند یا هنگام کار با اجسام حجیم نکات ایمنی را رعایت نکند، ممکن است به دلیل حرکت نامناسب رخ دهد.

با رگ به رگ شدن و تغییر شکل، درد در حین حرکت تشدید می شود، ممکن است اسپاسم عضلانی ظاهر شود. ممکن است راه رفتن، خم شدن به جلو یا صاف نگه داشتن کمر برای شما دردسرساز باشد.

 

کمردرد در هنگام یائسگی

با افزایش سن، بدن زن تحت یک فرآیند طبیعی از بین رفتن عملکرد تولید مثل قرار می گیرد. با کاهش تولید هورمون هایی همراه است که فرآیندهای لازم برای لقاح و حاملگی را فراهم می کند و این به نوبه خود می تواند منجر به اختلال در گردش خون در بافت ها، تغییر در سیستم اسکلتی عضلانی و سایر فرآیندها شود. در نتیجه، بافت‌ها تغذیه کمتری دریافت می‌کنند، استخوان‌ها شکننده‌تر می‌شوند و مفاصل آسیب‌پذیرتر می‌شوند. سیستم اسکلتی عضلانی در زنان در دوران یائسگی بیشتر مستعد ابتلا به میکروتروما است. رگ به رگ شدن، دررفتگی، شکستگی و ترک می تواند حتی با یک ضربه خارجی خفیف رخ دهد. پس به دلیل کاهش سطح هورمون ها در دوران یائسگی، استخوان ها و مفاصل آسیب پذیرتر می شوند. درمان می تواند شامل تسکین درد، فیزیوتراپی و درمان جایگزینی هورمون باشد.

 

کمردرد در اثر بیماری های مجاری ادراری

پیلونفریت (التهاب کلیه ها) و وجود سنگ کلیه. بیماری هایی هستند که به دلیل ویژگی های آناتومیکی در زنان بیشتر از مردان رخ می دهند. مجرای ادرار کوتاه تر و گسترده تر که از طریق آن باکتری ها در مجاورت واژن و مقعد، جایی که این باکتری ها می توانند تجمع کنند، سریعتر نفوذ می کنند.

 

بیماری های پانکراس

انواع مختلف پانکراتیت و التهاب لوزالمعده، با درد در شکم همراه است که این درد به پشت نیز هدایت می شود. همراه با این حالت تهوع و استفراغ، کاهش فشار خون و افزایش جزئی دما ممکن است.

 

کمردرد و اسکولیوز کمری (انحنای ستون فقرات)

جابجایی ستون فقرات به سمت راست یا چپ نسبت به محور عمودی است. در نتیجه منجر به افزایش فشار بر روی قسمت های خاصی از دیسک های بین مهره ای و همچنین به آسیب بافت ها و رشته های عصبی می شود. اسکولیوز می تواند باعث درد شدید در ناحیه کمر در سمت راست یا چپ، جایی که بار زیادی وجود دارد، ایجاد کند و تحرک ستون فقرات را به شدت محدود کند. اسکولیوز (انحنای) ستون فقرات می تواند باعث درد شدید در قسمتی از کمر شود که بار زیادی وجود دارد و از علائم دیسک کمر است.

 

کمر درد در زنان

کمر درد در زنان

آرتریت و آرتروز

التهاب و فرآیندهای دژنراتیو در مفاصل ستون فقرات، نیز می تواند باعث کمردرد شدید در زنان و حتی درد سیاتیک شود. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد. آرتریت می تواند ناشی از پیری طبیعی، استعداد ژنتیکی، بیماری های خود ایمنی، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و افزایش استرس باشد.

درمان آرتریت، بسته به شکل، ممکن است شامل شود

 

چه موقع باید نگران کمردرد در زنان بود؟
  • درد شدید و تیز که ایستادن یا راه رفتن را غیرممکن می کند.
  • تب یا لرز
  • تخلیه کنترل نشده روده یا مثانه
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن در پاها
  • درد شدید در شکم
  • خونریزی واژینال خارج از سیکل، تب، درد هنگام ادرار کردن.

شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر دیگر مقالات سایت را مطالعه و اینستاگرام ما را دنبال نمائید. همچنین جهت مشاوره و رزرو وقت با بهترین جراح دیسک کمر دکمه تماس را بفشارید.

این مطلب مفید بود؟

۵ / ۵. تعداد ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *