مقالات مربوط به دیسک کمر

چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟

چه زمانی جراحی ستون فقرات کمری ضروری است؟
۵
(۲)

می خواهیم بدانیم چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟ اغلب شدیدترین کمردرد در قسمت تحتانی ستون فقرات(دیسک کمر) به وجود می آید. ناحیه کمر عنصر اصلی اسکلت محوری انسان است. در صورت تشدید فشار و آسیب ستون فقرات کمری ضرورت عمل دیسک کمر به وجود می آید.

چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟

دیسک‌های بین مهره‌ای در اثر سایش و پارگی، عملکرد ضربه‌گیری خود را از دست می‌دهند و در نتیجه حجم مایع بین آن کاهش می‌یابد. به طور معمول، مایع بین بافت غضروف در شب دوباره ظاهر می شود. با این حال، با افزایش سن، این روند متوقف می شود، که منجر به تحلیل رفتن دیسک های بین مهره ای می شود. همه  این ها عامل از بین رفتن تنش عضلانی و زوال تدریجی توانایی های حرکتی انسان است.

با گذشت زمان، چندین بار می تواند منجر به آسیب های برگشت ناپذیر دیسک های مهره شود. وقتی این گونه بافت ها آسیب می بینند، باید در جواب چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟ باید بگوئیم که الان زمان آن رسیده است.

علل درد کمر چیست؟

یکی از علل انواع کمردرد که برای مدت طولانی قابل تشخیص نیست، درد به اصطلاح دیسکوژنیک است که در نتیجه رشد عروق و رشته های حساس به درد به ویژه آنولوس فیبروزوس به داخل آنالوس فیبروزوس ظاهر می شود. در نتیجه در ناحیه دیسک بین مهره ای ، فرد دچار درد شدید خواهد شد. در مرحله پیشرونده بیماری، احتمال ایجاد پوکی استخوان، یعنی ساییدگی دیسک بین مهره ای و آسیب به مهره های مجاور وجود دارد. اغلب ستون فقرات ناپایدار می شوند. که منجر به درد در حین حرکت می شود.

علائم هشدار دهنده کمردرد که نیاز به جراحی را نشان می دهد:

  • اختلال عملکرد مثانه (بی اختیاری)
  • اختلال عملکرد رکتوم
  • سندرم ضایعه عرضی نخاع تحتانی (سندرم دم اسبی)
  • فلج (پارزی)
  • اختلالات حسی، احساس بی حسی
  • درد مقاوم به دارو به سرعت تشدید می شود

 

چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟

چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟

درمان کمر درد به چه عواملی بستگی دارد؟

این به طور مستقیم به علت آن بستگی دارد. اصولاً اقدامات درمانی عمومی مانند گرما درمانی و سرما درمانی، تمرینات درمانی، ماساژدرمانی، فیزیوتراپی برای دیسک کمر و همچنین روش های سنتی به کاهش درد بیمار کمک می کند. علاوه بر این، به بیماران توصیه می شود در طول روزمراقب فعالیت های خود باشند. نیم ساعت ورزش مناسب در روز می تواند از کمردرد جلوگیری کند. اگر این توصیه ها به نتیجه مطلوب منتهی نشود، به بیمار یک درمان خاص، به عنوان مثال، در یک کلینیک تخصصی توصیه می شود. گاهی اوقات کمردرد فقط با جراحی قابل درمان است.

در چه صورت و چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟

در هنگام وجود محدودیت های قابل توجه در کیفیت زندگی به دلیل درد، اختلال در عملکرد حرکتی و بی حسی، بیمار باید در مورد جراحی در ستون فقرات کمری تصمیم بگیرد. جنبه های بالینی که نیاز به درمان جراحی را نشان می دهد، آسیب شناسی عصبی (بی حسی، فلج، سوزن سوزن شدن) و همچنین سایر نقایص است. در بیشتر موارد، جراحی باید در مراحل اولیه بیماری انجام شود. این به جراح اجازه می دهد تا عمل دیسک کمر با پلاتین  را انجام دهد که می تواند فشار روی نخاع ستون فقرات کمری را کاهش دهد.

تهران دیسک  چه درمان جراحی برای ستون فقرات کمری ارائه می دهد؟

بسته به علت کمردرد، کلینیک تهران دیسک از روش‌های درمانی مختلف برای جراحی دیسک کمر استفاده می‌کند.

جراحی آندوسکوپی

در طی عمل آندوسکوپی، جراح تمام دستکاری‌ها را از طریق یک برش کوچک انجام می‌دهد و پس از آن اسکار روی قسمت‌های نرم بافت ایجاد نمی‌شود و ماده استخوانی از بین نمی‌رود.

با این حال، همه بیماری های ستون فقرات تحت درمان کم تهاجمی آندوسکوپی قرار نمی گیرند. گاهی اوقات تشخیص بیمار نیاز به یک عمل جراحی باز دارد،

پس از مشاوره های منظم و در نظر گرفتن نیازهای شخصی بیمار، متخصصان تهران دیسک در مورد زمان عمل و همچنین نوع عمل تصمیم می گیرند.

 

چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟

چه زمانی جراحی دیسک کمر ضروری است؟

جراحی نوکلئوتومی

نوکلئوتومی یک مداخله جراحی است که با هدف درمان بیرون زدگی دیسک بین مهره ای انجام می شود. در مورد چنین فتق ناقصی، یعنی یک فرآیند پاتولوژیک که در آن دیسک بین مهره ای به کانال نخاع برآمده می شود، حلقه فیبری که اثر محافظتی روی هسته پالپوزوس دارد، آسیب نمی بیند. استفاده از جراحی باز دیسک کمر در طی این عمل، یک پروب با فرکانس بالا به دیسک بین مهره ای وارد می شود. جراح با کمک یک پروب الکتریکی که تحت کنترل مداوم اشعه ایکس قرار می گیرد. این عمل تسکین کامل علائم را تضمین نمی کند، با این حال، بیمار می تواند انتظار بهبود قابل توجهی در درد در ستون فقرات کمری داشته باشد.

بهترین جراح دیسک کمر چه کسی است؟

با توجه به تفاوت های فردی در بدن بیماران در درمان ستون فقرات، صلاحیت بالا و تجربه طولانی مدت پزشک معالج از جنبه های مهم ویژه ای برخوردار است. اغلب، مسیر درمان با اشعه ایکس تعیین نمی شود. یا نتایج MRI، اما بر اساس عوامل فردی و خواسته های بیمار باید تصمیم گرفته شود.

 

آمادگی برای جراحی ستون فقرات کمری

ابتدا یک مطالعه بالینی گسترده انجام می شود که نتایج آن بر اساس تشخیص تصویربرداری در اختیار بیمار قرار می گیرد. معاینه بالینی شامل گفتگوی توضیحی با پزشک و معاینه فیزیکی بیمار است. معاینه تصویربرداری شامل تشخیص اشعه ایکس است که تصویر کاملی از وضعیت ستون فقرات بیمار در وضعیت “درازکش” و “ایستاده” یعنی تحت بار ارائه می دهد. علاوه بر این، یک عنصر مهم قبل از عمل MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) است) که به تعیین یا حذف وجود آسیب دیسک های بین مهره ای و اعصاب نخاعی کمک می کند. تراکم استخوان نیز قبل از جراحی اندازه گیری می شود. تا درجه ثبات استخوان تعیین شود و تغییرات پوکی استخوان حذف شود.

در صورتی که نتایج مطالعات فوق مانع از عمل نشود، مشاوره قبل از عمل به بیمار داده می شود، که طی آن جراح در مورد نوع جراحی دیسک کمر صحبت می کند. همچنین تمام عوارض احتمالی را توضیح می دهد. پس از آن متخصص بیهوشی بیمار را ویزیت می کند، که یک بار دیگر وضعیت سلامتی او را قبل از بیهوشی بررسی نماید. عمل در ناحیه کمر پس از اجازه جراح و متخصص بیهوشی به طور معمول روز بعد از معاینه انجام می شود.

سخن پایانی:

یکی از ویژگی های کلینیک تهران دیسک، رابطه اعتمادی بین پزشکان و بیماران است. به همین دلیل است، که پزشک معالج شما از اولین معاینه تا پایان عمل از شما مراقبت خواهد کرد. او همچنین وضعیت شما را پس از عمل تحت نظر خواهد داشت. بنابراین، در تهران دیسک می توانید با کارشناسان ارتباط خواهید داشت تا هر زمان برای شما مناسب باشد با آن ها تماس بگیرید. بهترین جراح مغز و اعصاب و متخصص مجرب در زمینه جراحی ستون فقرات آماده ارائه خدمات می باشد.

در اینستاگرام با ما همراه باشید.

این مطلب مفید بود؟

۵ / ۵. تعداد ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *